فضيحــة الـر قـم الـسرى

الجمعة 13 يوليو 2012 - 01:36 صباحاً

فضيحــة الـر قـم الـسرى

مجدي الجندي

مجــــــدى الـــــجندى-على مدى سنوات طويلة كنا نحلم وننادى باحترام آدمية الموظف المصرىا..عقب احالتة للتقاعد..لآنة اذا تجرأ.وذهب لاستلام (معاشه) يتعرض  للاهانة  وطالبنا ومعنا الالاف بأن نرحم شيخوختهم ..لآنه بالعربى كده كاس وداير على الكل..رضينا ام لم نرضى....وكن المطلب الوحيد..ان يظل موظف المعاش بمنزلة محترما معززا مكرما ..ويذهب الية موظف البريد لتسليمه مرتبه.مقابل رسوم تحددها الدولة....بدلا من الذهاب لمكاتب البريد عقب صلاة الفجر..لحجز مكان على الرصيف..المهم بعد سنوات طويلة من العذاب فى طوابير المعاشات..،رق قلب ، المسئولين فى الدولة على موظف المعاش.وبعد انتشار حكاية الجكومة الاليكترونية والانترنت. الذى اطاح بالنظام السابق..آه..لوكان حضرة النظام يعرف  ان نهايتة ستأتى على "يد الفيس بوك"..ماكان امر بدخوله البلاد..لكن الحمد للة الاعمال بالنيات..ولكل امرأ مانوى..المهم انهم بعد سنوااات من التعب والمهانة والمرار و"رخامة" الموظفين اخترعوا اللى اسمها "الفيزا كارد"...حتى يتمكن الموظف من صرف مرتبة فى أى وقت ومن اى مكان     بدلا من حكاية الفجرية والرصيف..الحكاية احلوت خلاص ممكن نفكر نطلع ع المعاش..ونحن فى قمة السعادة خلاص .معدش فيها اهانة ورصيف.وصحيان من الفجرية..الحكاية كلها خمس دقايق.نضرب الرقم السرى.من هنا تطلع لنا فلوس من الناحية التانية ..بس ياخسارة ..وعلى رأى المثل..جت الحزينة تفرح..مالقتلهاش مطرح..بمعنى ان الموظف لازم يذهب من الفجرية لمكتب البريد ونتظر نفس الانتظار على حضرة الرصيف افندى..لحين وصول حضرة الموظف افندى..فى التاسعة صباحا..ويبدأ فى تجميع الفيزا كارد..وينتظر كل منهم ان ينادى علية ويسأله بأعلى صوت ..رقمك السرى كام ياعم الحاج!!واللى فى الشارع التانى يسمع طبعا الرقم السرى بتاع  عم الحاج..ماذا نحن فاعلون لو كان هناك نشالا من اللى بيفهموا..تعقب احد الموظفين بالمعاش وهبش "الحاجة فيزا"..وهو طبعا حافظ الرقم السرى اللى انفضح .على يد حضرة الموظف بتاع البريد...ثم ان اية فايدة الماكينة المحبوسة داخل مكاتب البريد..واصرار موظفى البريدعلى ان موظفى المعاش جهلة..لايعرفون كيفية التعامل مع التكنولوجيا ..وهى هى نغس الحكاية .الذل والمهانة والذهاب مبكرا وحكاية الرصيف والزحام واوقات محددة  وممكن ماتلحقش.. يعنى مافيهاش ميزة يوى ان الموظف لم يعد مهموما بخطأ فى المبالغ  المالية او ان يتعرض للسرقة .ولكــن الــحكايــة كلها أصبحــــت فضيـــــــــــــــــحة ..للـــرقم الــــسرى....وسلملى  ع التكنولوجيا.. والفيزا كارد كمان.. وخد  فيزا...كمان 






إستطلاع رأى

هل أنت راض عن أداء محافظ الإسماعيلية ؟

  • لا
  • نعم
Ajax Loader
مواقيت الصلاة
حالة الطقس
اسعار العملات