بتضحكوا على مين..؟!

الأربعاء 04 سبتمبر 2013 - 04:41 مساءً

بتضحكوا على مين..؟!

صورة أرشيفية

جميع المسؤلين أو أغلبهم يقوم بالتحدث الجيد عن الأوضاع ، وعن المؤسسة الحكومية التى يتولى مسئوليتها والتى فى معظم الوقت لا يكون هناك تحمل للمسؤلية فعلياً تجاهها..فقد يقوم وزير ما بجولات وزيارات لأماكن تابعة للوزارة..ومن الممكن أن يكون ذلك أمر جيد ولكن، عندما يكون حقيقى وفى حال ما يكون هناك تحسن أو تطور فعلى لأى خلل أو إهمال وتقصير.
عندما تقوم وزيرة الصحة بجولة لمستشفى بأحد المحافظات ونجد الجميع يرحب بالزيارة والدنيا وردى ، لدرجة الأحساس بأنه تم إخلاء المستشفى من المرضى حتى لا يشكو أحد من أى مشكلة أو إهمال بالمستشفى هل تكون زيارة مفاجأه..؟!
لم نر ابدا زيارة مفاجاه مترتب لها سوى فى المؤسسات الحكومية والوزارات ويقولون : دى جولة مفاجأه..! وعليك يا مواطن أنك تصدق ..نعم تصدق أنها جولة مفاجاه لكشف حقيقة أى تقصير أو إهمال تتعرض له بالمستشفيات ، وحذارى حد يقول كشف حقيقة على أساس أن الخلل وحقيقة الوضع بالمؤسسة الحكومية مش معروف ويحتاج للكشف؟
آخر يقول ليه هو الوزير ولا الوزيرة تولوا الوزارة وهما مش عارفين أيه مشكلاتها اللى محتاجه للحل..؟بصراحة ما ينفعش حد يقول كده ..ليه ، عشان الكلام دا ممكن يزعل الوزراء وتعرفون غضب المسؤلين وحش..!
وهتتحرم يا مواطن من الحصول على أى خدمة انت عمرك ما حصلت عليها من الأساس..بس كمان هيبقى بكلامك دا مش هتحصل عليها طول عمرك وأن كان عمرك بينتهى فعلا من غير من تاخد حقك..!
مانردي قوله لاى مسئول أو وزير هو انتم بتضحكوا على مين..؟! هما الناس مغيبين ولا مش فاهمين! ، والأغرب أن المسئولين وقت  توليهم المنصب لا نر منهم أى جديد وبقدرة قادر بعد تركه المنصب برضاه أو.. برضاه برضوا ، يقترح حلول لحل المشكلات بالوزارة التى كان وزيرا لها من قبل وكأن وحى الحلول والبصر والبصيره يأتى بعد فوات الأوان مثل البوليس الذى يصل فى آخر الفيلم للقبض على المجرمين ، ومش عارفين المشكلة فى الكرسى ولا فى من يجلسون عليه..!
وكأن المنصب والكراسى بها قيود وغمامة تعوق الوزراء والمسؤلين من رؤية الأوضاع وإدراك الحلول ، ورجاءً لا يقول أحد أنهم يقدمون حلولا بعد ترك المنصب تعشماً فى العودة له مره أخرى ..
عيب يا مواطن بلاش إفتراء.. ولا تخافوا مش أى حد بيصيب المنصب بيرجع ليه..؟!
أولاً :لأن الفرصة تأتى مرة واحده مش لأن اللى عنده حلول مش بيتولى مناصب ولا بيرجع لها ،ولا لأن الوزراء اللى حدث فى عهده كوارث هم اللى بيتم رجوهم.
ثانيا:ودا الأهم أن الكرسى هو السبب مش المسئول ، وخلينا فى حالنا ولنا الله.

مصدر الموضوع: محيط شبكة الاعلام العربية








إستطلاع رأى

هل أنت راض عن أداء محافظ الإسماعيلية ؟

  • لا
  • نعم
Ajax Loader
مواقيت الصلاة
حالة الطقس
اسعار العملات