حنان عبدالوهاب تكتب: " ماتجوم " تطمن علي قنالك !

الثلاثاء 02 سبتمبر 2014 - 01:26 مساءً

حنان عبدالوهاب تكتب: " ماتجوم " تطمن علي قنالك !

حنان عبد الوهاب

بما اني واحدة من ابناء مدن القناه وصاحبة مصلحة في مشروع القناه الجديدة حيث ان القناه الحاليه فلتت من ايدي خلاص مضطرة اشمر عن ساعدي واكشر عن انيابي للدفاع عن حقنا المشروع في فرص العمل  بالقناه الجديدة وان تكون لنا نحن ابناء مدن القناه بما انها ستجري علي ارضنا .. وخلينا نقسم مصر قسمة الحق عشان ماحدش يزعل يعني النيل من نصيب اصحاب المحافظات من الوادي للدلتا واحنا نشرب م البحر .. والاهرامات بتاعة شباب الجيزة ونرمي من فوقها اي حد غريب .. والمعابد من نصيب سكان الاقصر واسوان واحنا كفاية علينا المتحف الفرعوني المغلق بشارع محمد علي .. 
يامعشر شباب مدن القناه " الكيوت" انا معاكم .. انا شفت وسمعت الاعلام وهو بيصور الافواج الشعبيه والزيارات الرسمية والفنانيين للمزار السياحي الجديد والكلام عن الاستثمارات والفلوس اللي هتغرقنا ولم يتحدث الاعلام حتي الآن عن العمال الشغالين في هذه الظروف القاسية حيث لسعة الرمال اشد من حرارة الشمس والعمل حتي ساعات الليل ولا الخيام البدائية للنوم ولا مخاطر حيوانات وزواحف الرمال .. لم يتحدث احد عن العمال الصعايدة والشراقوة بالموقع الآن.. عاوزين القناه الجديدة لكم فقط.. تعالوا اشتغلوا ..احفروا .. ناموا في الصحرا ..  عشان تكون بتاعتكم من الألف للياء .. ولا انتم منتظرين لما تخلص وتيجي الشركات بالمكاتب المكيفة نسمع صوتكم وشعاراتكم "القناه لنا". انا مع ان تكون الاولويه لابناء مدن القناه ويكون نسبة التعيين لاتقل عن ٧٠ بالمائة من سكان مدن القناه ولكني ضد كل من يضع السم في العسل ويصورنا علي اننا شعوب وقبائل متفرقة في ونعود للخلف في الوقت الذي يتحد فيه العالم المتحضر  ويفتح فيه دول الاتحاد الاوروبي ابواب العمل لاي عامل من اي دولة تتبع الاتحاد 
ايها النافخين في النار.. ارحمونا من شعاراتكم الجوفاء ولكل الشباب الذي لم يشهد حروب ولم يعرف معني التهجير .. مصر كلها كانت بيت سكان مدن القناه فتحوا لنا بيوتهم وقسموا اكلهم معنا وخصوصآ الشراقوة .. كفايه صيد في مياه القناه الجديدة حتي لاتعكروها .